THAILANDA – BANGKOK – “CITY OF LIFE”

thailanda 655thailanda 729thailanda 717

Thailanda – o tara surprinzatoare. Ca sa o intelegi si sa o iubesti, nu-ti trebuie mult. Doar sa lasi in spate lumea din care ai venit, sa uiti prejudecatile si sa contempli fara a judeca.

P1130298P1120349P1130451

Bangkok este un oras care te lasa cu gura cascata. Viu, alert, colorat! Templele buddhiste numite “wat” se intrepatrund cu zgarie-nori cu forme ciudate, casutele saracacioase ridicate pe malul raului Chao Phraya contrasteaza cu imobile luxoase, pietele traditionale cu fructe sau flori nu si-au pierdut farmecul in fata mallurilor; e un oras asiatic pentru toate gusturile in care turistul poate rataci ore intregi fara sa simta oboseala. La fiecare pas, descoperi cate ceva – vreun templu care te imbie sa intri si sa asculti in liniste rugaciunile calugarilor imbracati in portocaliu, zumzetul neobosit al strazii sau, pur si simplu, sa stai sa observi oamenii. Sunt, cum altfel, decat zambitori si luminosi la chip. Fie tanar sau batran, fie vanzator de mancare sau de suveniruri, fetele lor au o mina fericita. Ca doar esti in Regatul Siamului, unde zambetul tine de loc de “buna ziua”. Iar acest zambet simti ca vine din interior.
Infrastructura e fantastica. Sincer, nu m-am asteptat sa poti circula atat de elegant si de usor intr-o metropola de aproape noua milioane de locuitori, venind din al nostru Bucuresti. Unde mai pui ca orasul este si foarte aglomerat. Au autostrazi ca si panza de paianjen, care se intrepatrund, iar celebrul “skytrain”, metroul de suprafata te duce in cateva minute in zone indepartate.

P1130199P1130143

Si sa va povestesc despre mancare. Iti incanta simturile.

thailanda 307thailanda 308

La fiecare colt de strada, gasesti vanzatori ambulanti, care iti pregatesc supele, carnaciorii cu orez sau germenii de fasole, pe loc; si cine stie ce am mai mancat eu. Nu prea imi dadeam seama ce anume comand, le cumparam dupa aspect. Si nu am patit nimic.
Mancarea lor miroase fantastic. Mereu, am avut tendinta sa cumpar cate ceva cand am ajuns in preajma micilor carucioare cu bunatati. Recunosc, la inceput, am fost putin reticenta. Ma gandeam ca este totusi mancare facuta pe strada, dar… pana la prima degustare. Apoi, nu am mai vrut sa mananc in vreun restaurant. Pestele, fructele de mare, legumele, toate sunt proaspete si te imbie la un rasfat culinar. Atentie insa la… condimente. Ei nu prea stiu sa traduca in thailandeza “no spice” si nici nu sunt ghizi sa-ti explice in engleza ce ai in farfurie, asa ca vor face mancarea exact ca pentru un conational de-al lor. Mi-au dat lacrimile de usturime, de cateva ori, dar ajungi sa te obisnuiesti cu gustul.

P1130204P1120973

Delicatesele pe care le vedeti mai jos, adica gandacii si scorpionii prajiti, nu i-am incercat. Nu a putut nimeni sa-mi explice cum anume se mananca. Dar zic eu… nu am pierdut nimic. In schimb, am exagerat cu sushi. Era foarte ieftin si bun. Cam 5 dolari 10 bucati.

thailanda 415thailanda 413

Peste perpelit bine in sare si facut pe gratar… o nebunie. Si caracatite mai mici sau mai mari, gatite in acelasi fel. Ieftine. Cam un dolar betisorul.

P1120559P1120558

Banane mici pe post de umplutura in clatite. Ingenios si extrem de savuros. Cat despre fructe, e tara ananasului, care chiar are gust de ananas. E mai dulce, parfumat si mai apos decat ce avem noi prin supermarket. Am incercat toate fructele exotice vandute la tarabe. Gusturi noi si uimitoare.

P1120533P1120470

Mi-au placut enorm templele Bangkokului. Inspirau liniste si meditatie. In orasul vechi, sunt la tot pasul. Cu o arhitectura impunatoare si incrustate in pietre pretioase, sunt o incantare a ochilor. Iar statuile lui Buddha te coplesesc. E o lume a pacii interioare. Am asistat la rugaciunile calugarilor. Cantau incet, se leganau, parca intrasera in transa, iti transmiteau o stare de fericire deplina. Te curatau de ganduri si probleme. Iar mirosul betisoarelor parfumate te arunca in visare. As fi stat ore intregi acolo. M-au impresionat bunatatea si lumina din ochii calugarilor.
Intr-o zi, ne ratacisem prin suburbiile Bangkokului, nici pe harta nu era trecut locul unde ne aflam, si am dat peste un templu mic. Calugarii faceau curat. Am incercat sa vorbesc cu ei insa cu greu am reusit sa pricep indicatiile lor. Zambeau necontenit si rosteau, incet, crampeie de cuvinte in engleza. Si inainte de a pleca, au tinut sa-mi dea un cadou: o statuie a lui Buddha. Am ramas fara cuvinte. Nu am putut decat sa le zambesc si eu. Stiam ca a fost daruita din inima. Era foarte grea, dar am purtat-o cu mandrie in rucsac jumatate de oras.

thailanda 617thailanda 618thailanda 615thailanda 614thailanda 600P1130304thailanda 587

Bangkokul modern versus cel traditional

P1130017P1130455P1130389P1130388thailanda 596thailanda 595thailanda 594thailanda 593thailanda 592thailanda 591

Am stat cateva zile si in Pattaya, un fel de “Mamaia de Thailanda”. Este de vazut ferma de crocodili. Se intinde pe cateva hectare, la vreo 40 de kilometri de plajele Pattayei. Animalele mi-au placut enorm, insa Pattaya, in afara ca are plaje superbe si peisaje de vis, mi-a lasat un gust amar. De ce? E raiul sexului. Minore si travestiti sunt peste tot. Isi vand trupul pentru cativa dolari. Si totul este pe fata. Sunt zeci de baruri, pe fiecare strada, unde iti poti alege ca intr-o vitrina de haine, “victima”. Eu nu am avut stomac sa diger asa ceva. Am preferat sa inchid ochii si sa ma duc sa vad animalele.

P1120822P1120813P1120808P1120780P1120774P1120770

Temple si plaje din Pattaya!

P1120684P1120651P1120629P1120449

Si tot, in Pattaya, este “Muntele lui Buddha”. O statuie imensa de 18 metri, aurita, care domina asezarea. Alaturi de ea, alte cateva statui iti dezvaluie respectul imens pe care il au thailandezii pentru religie.

P1120344P1120364P1120351P1120348P1120341

Mi-am promis ca voi reveni in Thailanda, desi nu obisnuiesc sa ma duc de doua ori in acelasi loc. Dar tara asta are ceva aparte, merita vazuta si simtita din plin!

Leave a Reply

